Jeg blev for et par uger siden kontaktet af Dreyer+Kvetny, der på vegne af Nestlé tilbød mig at teste en Dolce Gusto® Circolo™-maskine kvit og frit og endda med et arsenal af kapsler. Det siger man selvfølgelig ikke nej til og et par dage senere, ankom maskinen med pakkeposten.
Der er sikkert et hav af måder, at teste en kaffemaskine på – lige fra de tekniske/videnskabelige tests til de mere praktiske. Min test vil helt sikkert være at den praktiske karakter. Jeg anser mig selv for en habil kaffedrikker, som har prøvet lidt af hvert, for at opnå den "gyldne kop kaffe
".
Vi har i forvejen en Nespresso Essenza C101, så mine sammenligninger vil være i forhold til den maskine. Jeg har aldrig smagt kaffe fra andre kapselmaskiner, så jeg kan ikke udtale mig om disse.
Design
Jeg synes det er et fedt design! Maskinen virker umiddelbart større end Essenza'en, men alligevel efterlader den mere plads på køkkenbordet. Circolo'en er både bredere og højere, men langt fra så dyb. Selve materialet skal jeg ikke gøre mig klog på. Jeg vil tro det er ca. det samme materiale og jeg har ikke noget negativt at sige om dette.
Essenza'en har en beholder til ca. 15 kapsler (hvis jeg husker korrekt), hvorimod Circolo'en overhovedet ikke har en beholder. Det betyder at, at kapslen fra sidstnævnte skal smides ud med det samme. På den anden side, så er der ingen beholder som skal gøres ren af og til. I mine øjne er det overhovedet ikke en mangel, at der ingen beholder er, tværtimod så pynter det blot på designet.
Det tiltaler også mig, at vanddoseringen på Circolo'en er manuel og ikke automatisk i form af en espresso-knap og en lungo-knap, som på Essenza'en. I øvrigt vil jeg påstå, at mængden af færdig kaffe der kommer ud af Essenza'en, afhænger 100% af hvilken kapsel du bruger og ikke hvilken dosering du har valgt. Jeg bruger primært lungo-knappen, men ender oftest med at trykke en ekstra gang på den og stoppe inden anden omgang er kørt færdig. Jeg antager at det har noget at gøre med, hvor presset (mængden) kaffen er i kapslen.
Der hvor Circolo'en virkelig overgår Essenza'en er på størrelsen af kopper der kan laves. På sidstnævnte er der ikke plads til en særlig stor kop. Man kan tippe en lidt større kop for at få den ind under tuden, men koppen skal selvfølgelig også ud igen, så det er stadig ikke muligt at fylde en større kop.
På Circolo'en er der tre indstillinger, de små espresso-kopper, en "normal" kop og en "stor" kop (f.eks. Rosendahl's 37cl Grand Cru Caféglas).
Af andre mere eller mindre vigtige ting kan nævnes, at Circolo'ens vandbeholder kan indeholde ca. 1300ml imod Essenza'ens ca. 900ml, samt at der oppe omkring vanddyssen sidder to lysdioder, som på bedste futuristiske vis oplyser glasset/koppen
.
Kaffe
Der er ingen tvivl om, at Nespresso på på nuværende tidspunkt forhandler min yndlingskapsel – Caramel. Bare det i sig selv er grundlag for en god karakter. På den anden side, så er det kun så længe lager haves, hvorefter jeg kun kan håbe den komme igen om nogle år. Jeg kan faktisk godt lide idéen med, at der op til jul kommer tre surprises og derudover et par limited kapsler i løbet af året. Det er bare så ærgerligt, når man falder for netop én af de kapsler
Nespresso har en del længere tid på bagen og har dermed haft mulighed for at udvide repetoiret (udover special-kapslerne). Dette vil jeg håbe også bliver tilfældet for Dolce Gusto. Jeg kan faktisk ikke forestille mig andet og tror det vil være den sikre død for konceptet, hvis det ikke er tilfældet.
Når alt kommer til alt, så ér der dog betydelig flere kapsler at vælge imellem ved Nespresso, dog vil jeg mene, at variationen ved kapslerne er i Dolce Gusto favør. Her er det muligt også at købe kapsler med bl.a. iste og kakao (dog vist nok kun blandet med kaffe). Derudover så findes der kapsler med frysetøret mælk, som bruges til latte, mocha, cappuccino, osv. Med andre ord så skal man ikke bruge penge på en mælkeskummer, som man næsten er "tvunget" til ved Nespresso.
Angående det frysetørede mælk så synes jeg faktisk ikke det er så slemt. Det er dejlig nemt og hurtigt og smager ganske fint. Problemet er bare, at de mælke-kaplser jeg har til cappuccinoerne allerede indeholder sukker. Der er lavet en light udgave af cappuccino-kapslerne som ikke indeholder sukker, og som er baseret på skummetmælkspulver fremfor sødmælkspulver, så egentlig kan man bare lade være med at købe kapslerne med sukker, hvis man ikke ønsker dette. Jeg synes bare det er spild af en kapsel (forsøg på at score billige point), at man lave en med og en uden sukker. Mon ikke familien Danmark har noget sukker/sødemiddel i huset, hvis de er vant til at bruge dette og dermed så selv kan dosere?
Til orientering så indeholder mælke-kapslerne til cappuccinoerne 18% sukker. Den anbefalede dosering er 200ml vand gennem mælke-kapslen og 40ml vand gennem kaffe-kapslen. Den færdige kop indeholder altså ca. 15% sukker (18% af 200ml er 36ml, som udgår 15% af de samlede 240ml). Det synes jeg lyder af temmelig meget i forhold til de "normale" par teskeer sukker – eller er det bare mig?
Anyways… Dolce Gusto er gået skridtet videre og lever ikke kun kaffe i deres kapsler, men derimod også iste, kakao og mælk. Så kan man have sin holdning til det, men jeg synes det fortjener noget ros.
Generelt ligger Dolce Gusto også op til kopper omkring de 200ml , hvilket næsten er dobbelt så meget som Nespresso's 110ml.
Hvis dette skal gå op i en højere enhed, så skal kapslerne være større, hvilket de også er. Med andre ord – mere kaffe for pengene
.
Smagen på selve kaffen varierer selvfølgelig alt efter hvilken kapsel der brugt. Dette gør det også svært at sammenligne på tværs af produkt. Jeg kan ikke umiddelbart fremhæve den ene maskine frem for den anden. Begge maskiner laver en god og flot kop kaffe med den rette mængde crema. På Circolo'en kan man faktisk ufattelig nemt lave en mægtig flot macchiato, men det fortæller selvfølgelig ikke rigtig noget om smagen. Ønskes en stærkere eller mildere smag, så kan det også nemt styres på begge maskiner.
Pris
For selve maskinens vedkommende, så er det muligt, at man kan købe den ene eller den anden på tilbud et eller andet sted, men jeg har taget udgangspunkt i en butik, hvor begge apparater kan købes her og nu.
Nespresso Essenza C101 kan erhverves i Elgigantens online-shop for 1.061,-. Bemærk at dette er prisen uden mælkeskummeren. Ønskes denne også så ryger prisen op på 1.498,-.
Dolce Gusto® Circolo™ kan erhverves samme sted for 1.189,-.
Vi taler altså om tilnærmelsesvis samme pris, specielt hvis vi skal godtgøre den manglende mælkeskummer ved Essenza'en.
Nespresso-kapsler kan kun officielt købes hos Nespresso – enten i en af deres fysiske butikker eller online (her kommer der en fragtpris oveni). Dolce Gusto-kapslerne kan derimod købes flere steder eksempelvis i Elgiganten, Bilka, m.m., hvilket er et kæmpe plus.
Selve prisen for Nespresso-kapsler ligger omkring 3,- pr. kapsel (de startede lidt lavere, men ligger generelt lidt højrere nu, så 3,- er en ca. gennemsnitspris). For Dolce Gusto er prisen ca. 2,50 pr. kapsel, dog ca. 5,- hvis vi taler om en type, hvor halvdelen af pakken udgør mælke-kapsler.
Beskaffenhed
Begge maskiner kan købes stort set samme antal steder, fordelt på Elgiganten, Imerco, Bahne, Bilka, Punkt1, osv. Der burde med andre ord ikke være nogle problemer i at anskaffe sig den ene eller den anden maskine.
Der hvor Nespresso-konceptet kommer til kort, er ved køb af kapsler. Disse kan officielt kun købes i en Nespresso-butik eller via deres hjemmeside (fragt bliver lagt oveni). Dolce Gusto-kapslerne kan også købes online (fragt bliver lagt oveni) og derudover også de samme steder hvor deres maskiner forhandles eller med andre ord – i din lokale Bilka eller Elgiganten. Det er betydelig nemmere, hvis ikke man alligevel dagligt kører forbi en Nespresso-butik.
Karakterer
| Essenza | Circolo | ||
| Design | Udseende | ![]() |
![]() |
| Funktionalitet og finesser | ![]() |
![]() |
|
| Kapslerne | ![]() |
![]() |
|
| Kaffen | Udvalg | ![]() |
![]() |
| Variation | ![]() |
![]() |
|
| Smag | ![]() |
![]() |
|
| Pris | Maskinen | ![]() |
![]() |
| Kapslerne | ![]() |
![]() |
|
| Beskaffenhed | Maskinen | ![]() |
![]() |
| Kapslerne | ![]() |
![]() |
|
| Total | ![]() |
![]() |
|
| 3.6 | 4.0 | ||
Konklusion
Der er ikke den stor grund til at "opgradere" fra en Essenza til en Circolo, da forskellen er marginal.
Hvis jeg derimod skulle ud og købe min første kapsel-maskine i dag, så ville jeg uden tvivl vælge en fra Dolce Gusto og højst sandsynligt Circolo'en. Argumenterne herfor er bl.a.:
- den er hurtigere til at blive klar til brug
- den laver ikke kun en lille kop kaffe
- kapslerne er nemmere at få fat i
- kapslerne er billigere
Ja, Nespresso-konceptet er betydelig mere ekslusiv i forhold til Dolce Gusto, men når alt kommer til alt, så skal maskinen altså bruges til at brygge en kop kaffe og ikke til at imponere vennerne.
Skriv endelig en kommentar, hvis der er noget jeg skal uddybe eller ikke har forklaret/argumenteret ordentligt. Dette indlæg er skrevet over flere dage og i et par uger har jeg tænkt over, hvad jeg skulle skrive. Inde i mit hoved er der 100% stye på det hele, men det er sikkert kun 50% jeg har fået skrevet ned
.
Bemærk: Jeg har helt sikkert brugt ord som Dolce Gusto, hvor det burde have være Nescafé, Nespresso hvor det burde have været Nestlé, osv. Som min svoger gjorde mig opmærksom på, så er der I sidste ende tale om ét og samme selskab, så jeg håber det går an.
Relaterede blogindlæg:
- Dette års Nespresso-variations og Dolce Gusto Så blev det dagen hvor dette års tre variations blev...
- Nespresso Karen-Marie og jeg har været ude og bruge lidt lommepenge...
- Nye Nespresso-kaplser Det var en stor overraskelse, at modtage et nyhedsbrev fra...
- Nespresso: Variations 2009 Endelig kom de! Dette års tre varianter består af peberkage,...
- Nespresso Følgende er min totalt subjektive karakterer for Nespresso-kafferne. Kapslerne hører...
Tags: dolce gusto,kaffe,nespresso
Categories: blog
18 Comments »















18 Responses to “Dolce Gusto® Circolo vs. Nespresso Essenza C101”
18. December 2010 09:17:34
Hej Jan
god gennemgang af maskinerne, jeg kommer til at tænke på et top gear afsnit hvor en Alfa Romeo taber, men alligevel ville værterne trods deres egen gennemgang vælge Alfaen, hvis det stod til dem.
18. December 2010 11:15:04
Det er vel ikke helt det samme. Jeg mener netop, at Circoloen vinder over Essenzaen, men kun så marginalt at der ikke er grund til at opgradere.
Lur mig dog om ikke det alligevel ender med, at jeg får "feberen"
20. December 2010 19:19:17
Hej Jan
Tak for en god og uddybende gennemgang af de to maskiner. Nu har jeg i mellemtiden fået smagt et par gode kopper kaffe fra ”din nye” Dolce Gusto, og jeg fik oven i købet selv lov til brygge dem.
Jeg kan kun sige
• Nem betjening
• God smag
• Lækkert design
Som du selv skriver virker Nespresso konceptet mere eksklusivt og det skyldes nok Nespresso’s design og valg af materialer, her tænker jeg specielt på deres aluminiumskapsler samt diverse lækre accessories til deres maskiner. Hvis man sammenligner ”papkassen” fra Nestlé Dolce Gusto med de ”store” plastic kapsler og Nespresso’s pap hylstre med aluminiums kapsler ja så er der ingen tvivl. Hvis man ikke lige ved det, så har Nespresso også 34 års erfaring på bagen (http://en.wikipedia.org/wiki/Nespresso).
For mit eget vedkomne ser jeg det ikke som en fordel, at man kan købe kapsler med nestea, kakao & frysetørret mælk, da jeg ikke ville være kunde til disse produkter, for som du sikkert ved er jeg kun til kaffe. Man jag kan jo ændre mening med tiden… det er jo sket før.
Men alt i alt… samme virksomhed levere to næsten ens produkter, dog med små nuance forskelle. Nogle kan lide datteren andre moderen… og så er der dig, du kan lide dem begge
20. December 2010 23:14:47
Haha… Ja, jeg er åbenbart ikke så kræsen når det kommer til stykket
15. April 2011 12:33:52
Vidste du at man kan indstille sin nespressomaskine, så man ikke behøver trykke flere gange på lungo- eller espressoknappen?
Du skal bare holde knappen inde første gang, så vil den memorere mængden.
15. April 2011 12:36:08
Hej Esben
Ja, det er jeg klar over. Deværre ændre det ikke meget ved, at det stadig er begrænset med størrelsen af kopper man kan bruge sammen med C101'eren.
7. July 2011 17:38:42
Hej Jan.
Tak for en super gennemgang af de to maskiner. Skal netop til at købe min første kapselmaskine og valget stod mellem de to, så det var en kæmoe hjælp.
21. September 2011 16:14:46
Hej!
Har set, at de har Dolce Gusto Circolo til 1099 kr. på http://www.kaffekapslen.dk/kaffemaskiner.html
hvilket er det billigste jeg indtil videre har set. Jeg synes også siden giver et godt overblik over andre kaffekapselmaskiner, som er god at bruge som sammenligningsgrundlag.
21. September 2011 20:56:59
Det er muligt at få Circolo'en til 1.099,- andre steder også (http://www.pricerunner.dk/pl/82-2733488/Kaffemaskiner/Delonghi-Dolce-Gusto-Circolo-EDG-601-Sammenlign-Priser). Creativa'en er dog et par hundrede billigere hos http://www.kaffekapslen.dk
De ekstra features ved Creativa'en tiltaler mig, men det gør designet desværre på ingen måde
23. September 2011 11:53:43
Hej
Har selv en nespresso ezenza c101, og er virkelig glad for den. Eneste minus er, at jeg synes, at kapslerne er for dyre. I forbindelse med Alex´s henvisning til kaffekapslen.dk så jeg, at man her kan købe nespresso-kompatible kapsler, som er tomme og beregnet til at man selv skal fylde dem med sin egen "blend". Det har den fordel, at man ikke er bundet til Nespresso´s blends, og udover det koster det med fyld-selv kapslerne kun ca. 1,50 kr at lave en god kop kaffe, hvilket er en stor besparelse ifht. de ca 3,50 som det koster med de originale. Her er linket til en instruktionsvideo til fyld-selv kapslerne
http://www.kaffekapslen.dk/nespresso.html
Har selv lige bestilt 100 stk. og skal nok vende tilbage med min erfaring
Hav det godt så længe…
23. September 2011 20:22:22
Jeg er ikke specielt imponeret over kapsler man selv fylder op med kaffe. Så går det hen og bliver for bøvlet og så kan man lige så godt lave en kande stempelkaffe.
Se evt. NexPod – Freedom of Espresso og Magien er der stadig.
26. September 2011 11:26:16
Nu har jeg haft lejlighed til at teste de nespresso kompatible kapsler. Det er langtfra "bøvlet", og nu kan jeg endelig få min kaffe præcis i den styrke som jeg ønsker. Og det tager faktisk ikke længere end på instruktionsvideon der varer ca. 50 sekunder i alt
Tjek selv..
http://www.kaffekapslen.dk/400-fb-capsul-in-saet-tilbud-nespresso-kapsler-billige.html
og
http://www.kaffekapslen.dk/200-capsul-in-saet-tilbud-nespresso-kapsler-billige.html
PS.: Jeg vil vove at påstå at det er mere bøvlet at lave en kande stempelkaffe, og det er vel heller ingen idé i at prøve at sammenligne singleserve/kuvert kaffe med kander, da det jo har helt forskellige anvendelser.
10. October 2011 08:56:01
Hov! Nu har I sat prisen på Circolo'en op igen?! Endda "samtidig" med at wupti er nede i en fast pris på 999,-
4. November 2011 12:33:32
Vildt at den koster 400 kr. mere hos kaffekapslen man skal da lige se sig lidt om. Den er nu mest cool i rød http://www.whiteaway.com/product/dolce-gusto-circolo-rod/
4. November 2011 13:04:09
Ja, man skal helt sikkert lige kigge sig om på markedet, inden man afgiver en bestilling.
22. January 2012 18:45:22
Hej Jan.
Jeg er ikke helt enig med dig i din test.
I din test har du valgt, en espresso maskine (Essenza'en) mod en kaffemaskine (Circolo'en). Det i sig selv er den væsentligste grund til forskellen i kop størrelsen (Prøv at drik 500 ml espresso, så finder du hurtigt ud af hvorfor det er en god idé med små kopper). Prisen på kapslerne har noget med kvaliteten at gøre. Jeg mener at, Nespresso's kaffe er über god kvalitet, hvorimod Dolce gusto's mest af alt smager af kaffe fra i går der er blevet opvarmet i mikrobølgeovnen idag (Smag og behag er forskellig, og dette er så bare min mening).
Efter min mening vil Essenza'en klart vinde hvis man tilføjer en mælkeskummer. Så kan den lave de samme ting som Circolo'en… Bare meget bedre.
22. January 2012 19:10:04
Hej Rune
Essenza'en er da på ingen måde mere en espressomaskine end Circolo'en? De bruger begge samme princip, men at kunne lave en stor og lille kop. På Circolo'en er det blot lidt nemmere at dosere, samt at der er noget mere plads til større kopper.
Hvsi jeg skal være helt ærlig, så tror jeg faktisk ikke at prisen på kapslerne har så meget med kvaliteten at gøre. I sidste ende er det nok mere eller mindre det samme kaffe der kommer i kapslerne (lettere overdrevet). Derimod tror jeg, at selve fremstillingen af kapsler her betydelig mere at sige, samt markedsføringen af kapslerne. Nespresso bruger mange flere penge i markedsføring og f.eks. alt muligt fancy på deres hjemmeside, hvorimod man næsten ikke hører noget om Dolce Gusto. At Nespresso så bruger robusta-bønner aaaalt for meget, det har vel både sine fordele og ulemper, men mon ikke mest en fordel i at holde prisen nede?
Jeg er på ingen måde glad for Dolce Gusto's mælke-kapsler, så faktisk vil jeg sige, at man bør have en mælkeskummer ved siden af Circolo'en også
27. May 2012 20:29:53
Kunne være fedt med en test af resten af de maskiner der finders.